CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, October 21, 2008

SISTEM GPS ( Global Positioning System }

Sistem Kedudukan Sejagat
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: navigasi, gelintar

Satelit GPS dalam orbitSistem kedudukan sejagat atau Sistem penentududukan sejagat (bahasa Inggeris: Global Positioning System - (GPS)) merujuk kepada sistem yang menentukan kedudukan seseorang melalui rujukan silang dengan satelit yang mengelilingi bumi. Ia merumapakan satu-satunya sistem pandu arah satelit yang berfungsi hari ini. Sekumpulan lebih 24 satelit memancarkan isyarat masa jitu menggunakan radio kepada penerima GPS, yang membolehkan kedudukannya (longitud, latitud dan altitud) dikenal pasti dalam apa jua cuaca, siang dan malam di mana-mana di bumi.

GPS telah menjadi kemudahan sejagat yang penting, amat diperlukan untuk pandu arah moden di darat, laut dan udara di serata dunia, selain menjadi alat penting dalam pembuatan peta dan pengukuran tanah. GPS juga memberikan rujukan masa jitu, seperti yang diperlukan dalam telekomunikasi dan sesetengah kajian saintifik, termasuklah kajian mengenai gempa bumi.

2 comments:

aiman@Qashaziema ent. said...

hi munie,i've got problem i nak cari kebaikan dan keburukan gps utk my assignment but i x jmp..klu u ade maklumat bleh x anta kat email i? aimans_88@yahoo.com

aiman@Qashaziema ent. said...

jgn send maklumat di blog coz i x tau bka blog..tau signup je..k thanks..